Melatonin är ett hormon, inte ett sömnpiller — och de flesta använder det fel. Melatonin signalerar 'nu är det natt', inte 'somna nu'. Tar du det vid läggdags har du missat fönstret. Och höga doser (>0,5 mg) är vanligen onödiga.
Melatonin signalerar 'nu är det natt', inte 'somna nu'. Tar du det vid läggdags har du missat fönstret. Och höga doser (>0,5 mg) är vanligen onödiga.
0,3–0,5 mg, 2–4 timmar FÖRE planerad sänggåtid. Vid jetlag eller skiftarbete har det evidens. Vid vanlig insomni är KBT-i bättre.
Melatonin synkar in-sömnen. VaknaLugnt synkar ut-sömnen. Tillsammans = mjuk hela cykeln.
Lågdos ja sedan 2024 i Sverige.
Nej, ingen toleransutveckling i normal dos.